Internationale BIM certificering

Beste allemaal,

In hoeverre hebben jullie of binnen jullie organisatie nagedacht om jezelf of individuen binnen jullie organisatie te laten certificeren via bijvoorbeeld een internationaal platform als BuildingSmart?

buildingSMART Professional Certification Program

  • Waarom kan deze certificering belangrijk zijn/ worden?
  • Voor welke organisaties relevant?
  • Voor welke rollen (profielen) binnen zo een organisatie is dit relevant?
    • Foundation – rol/profiel?
    • Practitioner – rol/profiel?
  • Wat is jullie ervaring met het uitvragen door de klant van een dergelijke gecertificeerd individu?
  • Wat verwachten jullie op de korte/middellange termijn hoe dit zich zal gaan ontwikkelen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

Met vriendelijke groet,

Roy van Hattem

Hi Roy,

Mijn reactie onderstaand, althans een poging ;-).

  • Waarom kan deze certificering belangrijk zijn/ worden?
    Ik denk dat dit belangrijk kan worden als opdrachtgevers dit eisen. Vooralsnog eisen ze dit niet maar eisen ze een oplevering in IFC. Daartoe hebben we interne standaarden (handleiding, templates, software), key-users en opleidingen om dit voor nu af te dekken.

  • Voor welke organisaties relevant?
    Voor iedere organisatie die 3D modellen maakt en oplevert

  • Voor welke rollen (profielen) binnen zo een organisatie is dit relevant? Geen zie onderstaand

    • Foundation – rol/profiel?
    • Practitioner – rol/profiel?
  • Wat is jullie ervaring met het uitvragen door de klant van een dergelijke gecertificeerd individu?
    Nog geen uitvraag gezien, wel verplicht IFC leveren (RVB, Schiphol, Etc.)

  • Wat verwachten jullie op de korte/middellange termijn hoe dit zich zal gaan ontwikkelen?
    Ik verwacht eigenlijk geen certificering eis, te onbekend bij opdrachtgevers maar ook geen probleem. De eis in de ILS dat je een 3D model in IFC x.x ontvangt met de aanvullende eisen (welke objecten, welke data, welke links naar andere modellen/dms in CDE) worden prima ingevuld door onze type organisaties als contractuele verplichting.
    M.a.w. ik verwacht dit niet op korte maar ook niet op middellange termijn omdat het “waarom” en “toegevoegde waarde” ontbreekt.

Mvg,
Jeroen