Hoe zorgen we ervoor dat de ILS Configurator voldoet aan de ISO 19650?

Waar denk jij aan?
Waar moet het aan voldoen?
Hoe sluiten we aan op templates die al bestaan?

2 likes

Van OIR naar PIR en AIR, volgens de processen en toelichting in de ISO19650-2 (project) en 3 (beheer en onderhoud). Deel je graag mijn vertaling als input in een call.

1 like

Dit is een heel erg brede vraag en kun je op ontzettend veel manieren beantwoorden. Ik denk dat je per onderdeel van de ISO 19650 moet kijken wat je kunt implementeren in de Configurator en wat er misschien zelfs al in zit! Het lijkt me niet realisitisch om alles in de MVP te willen, maar het laag hangend fruit kan natuurlijk wel met het uiteindelijke doel alle onderdelen te hebben gechecked.

Om een voorbeeld te geven over het hoofdstuk 12 in ISO 19650-1.
Het moet mogelijk kunnen zijn om de status: Onderhanden werk, Gedeeld, Gepubliceerd en Gearchiveerd te kunnen koppelen aan elke informatiecontainer in de Configurator, maar ook mogelijk om tussen deze statussen te “zweven” in de vorm van beoordelen/controleren/goedkeuren.

1 like

Kun je deze meer toelichten?

Ik neem aan dat je het voorbeeld bedoeld? Ipv alleen de gebruikelijke projectfasering (SO,VO, DO etc.) spreekt de ISO 19650 over fasering per informatiecontainer. In zo’n informatiecontainer kan alfanumerieke informatie (oftwel data) zitten, geometrie en documenten.

Dus een voorbeeld met bestanden: het ene bestand kan gedeeld (shared) zijn en het andere kan wel al gepubliceerd (Published) zijn terwijl het in dezelfde projectfase bijvoorbeeld DO zit.

2 likes

Volgens mij hoeft de configurator niet complaint te zijn.

De ILS als classificatie systeem is volgens mij al compliant